Eftersom det kom in några ledsna kommentarer på min Instagram igår efter att jag lagt upp bilder från underklädesplåtningen (då vi fotade nya supersöta amningsundisar, som de ovan till exempel) så tänkte jag att jag skulle bemöta dem så gott jag kan. Först och främst vill jag säga att GlamMom är ett företag av kvinnor, för kvinnor. Hela vår affärsidé går ut på att boosta tjejers självförtroende. Detta genom att erbjuda plagg och underkläder som gör att man ska kunna fortsätta få vara sig själv när man är gravid och ammar, att man ska slippa tvingas in i någon slags "mammastil" där kläderna antingen är för gulliga (volanger, snuttiga slogans på magen) eller för tantiga (oformliga kläder i obegripliga mönster). Vi vill kort sagt erbjuda alternativ på en marknad som vi tycker är sjukt underutvecklad (orättvist nog!) för att ni ska kunna känna er så härliga som möjligt och må så bra som möjligt, vi älskar ju er! ♥ Vi lägger ner otroligt mycket tid på att slå in varje paket vi skickar ut så fint vi bara kan, vi skriver handskrivna hälsningar till alla som beställer, och servicemässigt försöker vi att alltid vara så bra så att ni ska känna att ni aldrig förr blivit så väl omhändertagna av ett företag. 100% av vår tid går åt till att göra kvinnor glada, och få dem att känna sig härliga. Så det absolut sista vi vill är att göra våra fina kunder besvikna eller ledsna. Men. Vi säljer underkläder, och det här med att välja "rätt" modell är oerhört svårt. Jag skulle vilja säga att det är omöjligt. I alla fall att hitta någon som alla är nöjda med. Tjejen som vi plåtat på nu senast är en underbart solig och härlig person, som ser toppentjusig ut i undisar. Och det är just det som de ledsna kommentarerna handlade om - hon går inte att identifiera sig med för att "hon är för perfekt", hon inspirerar inte till köp eftersom hon "uppenbarligen inte varit gravid för några veckor sen", osv osv. Jag vet att inte alla tycker såhär, men till er som gör det så känner jag att jag gärna vill svara och berätta hur jag ser på det. Nej, vår modell har inte varit gravid nyligen. Det betyder dock inte att det inte finns tjejer som faktiskt ser ut som hon gör, även efter en graviditet. Om hon hade fått barn, men såg ut som hon gör - hade det varit annorlunda då? Nej, jag tror inte det. För det som reageras över är kroppstypen. Det hade inte spelat någon roll om hon hade fött 5 barn, hon har ändå "fel kropp". I och med att den är för "rätt" (ur allmän reklamsynpunkt, detta är inte en personlig åsikt såklart). På samma sätt som det inte hade spelat någon roll om vi valt en större modell, som inte fött barn överhuvudtaget. Just för att det handlar om vilken kroppstyp som man vill se representerad. Och det är här det blir omöjligt att göra "rätt", för det finns lika många önskemål om detta som det finns kunder skulle jag tro. I den bästa av världar skulle vi (och alla andra företag som säljer kläder och underkläder) visa upp plaggen på ett flertal olika kroppstyper, så att så många som möjligt skulle känna igen sig, kunna identifiera sig och bli nöjda. Lång som kort, tjock som smal, ljus som mörk. För oss som är ett litet företag med knappa resurser är detta förstås omöjligt, både ur en ekonomisk synpunkt, och ur en tidsmässig. Men, vi har faktiskt försökt. Problemet var bara att det inte funkade. För en tid sedan valde vi medvetet modeller som hade "vanliga" och "verkliga" kroppstyper. (Känns dumt att skriva detta, då ALLA kroppstyper faktiskt är såväl vanliga som verkliga. Men ni förstår vad jag menar.) Vi plåtade och tyckte det blev kalasfint. Vi var stolta över vårt val, och att vi gjorde en insats på ett område som även vi tycker är för onyanserat. Men vad hände? Jo, kunderna svek och försäljningen dök. I vår webbshop (som är vår huvudsakliga inkomstkälla) har vi bara våra bilder att sälja med. Kunderna kan inte klämma och känna på plaggen och hålla upp dem framför en spegel för att tänka "jooo, finfint!" eller "njaaa". Så vi står och faller med våra bilder. Och den gången föll vi. Oerhört sorgligt. Jag kan inte svara på exakt varför det blev som det blev, men siffrorna talade sitt tydliga språk. Det kan självklart ha varit något annat detta dyk berodde på, jag kan inte säga 100% att det var på grund av våra modellval. Men det är vad såväl min magkänsla som vår analys pekade på. Vi trodde förstås att effekten skulle bli precis tvärtom - ju fler av våra gravidisar som kunde identifiera sig med bilderna, ju fler glada kunder. Men så blev det alltså inte. Det har ju också gjorts ett flertal undersökningar på vad som säljer bäst, hur vi tjejer faktiskt beter oss när vi handlar. Och (tyvärr kanske) så vinner alltid "den perfekta" looken över "girl next door" när det kommer till att sälja kläder. Vad det beror på vet inte jag, men min gissning är att vi blir mer inspirerade av det som ligger så nära den allmänna bilden av "perfektion" man kan komma. Ett annat problem med denna satsning på "vanliga" modeller var faktiskt också hur de behandlades. Av andra tjejer. Ett exempel är ett gäng underklädesbilder som vi hade plåtat, som var superfina! Vi gick ut med dem på vår Facebooksida, och vips så började det hagla in kommentarer på bilderna om hur härligt det var att se "en riktig kvinna" som modell, någon som "uppenbarligen fött barn", en "vanlig tjej" som "inte var nåt benrangel" med mera med mera. Det slutade med att modellen blev så ledsen av alla "snälla" kommentarer, att hon bad oss ta ner bilderna. Och just detta kommenterande av andra tjejers kroppar tycker jag känns så onödigt. Vare sig det är en "perfekt" tjej, eller en som "uppenbarligen fött barn". Det blir bara fel, och vi gör oss själva en otjänst genom att bidra till att fokusera på modellens kropp istället för produkterna hon bär, som ju faktiskt är hennes jobb. Hursomhelst, så säljer vi kläder, och för att kunna finnas kvar och erbjuda det vi gör så måste vi just...sälja. Vi försökte gå i bräschen, men eftersom det inte gav resultat så kunde vi tyvärr inte fortsätta med det, då vi som sagt är ett litet företag med små resurser. Vi har egentligen inte råd att göra misstag. Modellen vi valt nu använder vi för att produkterna ser jättefina ut på henne, och för att hon har en så glad, solig och härlig utstrålning. Vi är ju inte ute efter att sälja till män som ska köpa något raffigt till sin tjej, så vi är helt ointresserade av att fånga den manliga blicken med våra bilder. En plutande sexkitten vars look ska tillfredsställa karlar är därför helt utan värde för oss. Hade vi gått den vägen hade jag självklart tyckt att kritiken var mer berättigad. Men en glad, leende och härlig tjej som utstrålar livsglädje och självkänsla, det vill vi gärna se i vår webbshop. Det inspirerar oss. Men tyvärr inte alla, och även om jag gärna skulle vilja se att vi kan göra samtliga som besöker GlamMom.se nöjda, så blir det omöjligt. Men jag vill att ni ska veta att vi lyssnar på er, vi tar till oss. Och kanske kan vi i framtiden gå i bräschen igen, och vara först i världen med att plåta våra plagg på tre eller flera kvinnor, som alla är vackra på olika sätt. Det vore fantastiskt såklart. Vi siktar på det. ♥