Fastnade på en så rolig hemsida i går natt - The Failure Museum. Tror jag hittade den via någon nyhet på Omni. Sajten drivs av Sean Jacobsohn 👆🏻 som - utöver att lista diverse produkter och företag som på olika sätt misslyckats - även förmedlar kunskap från alla erfarenheter av misslyckande. Intressant såklart, misslyckanden är ju en del av allas vår utveckling. Läsvärt, tänkvärt och roligt digitalt museum! Här kommer några exempel: (Samtliga bilder i inlägget är lånade från the Failure Museum)Även gigantiska varumärken som omsätter miljarder gör givetvis misslyckande satsningar. Undrar vems briljanta idé Burger King Cologne var? 2008 lanserades nämligen ovan flaska med doftbeskrivningen "The scent of seduction with a hint of flame-broiled meat". Känns kanske inte som en given succé i dag, men det är alltid lätt att vara efterklok. 🙃 Något annat som inte heller sålde så bra var när Jello-O ville utöka sitt sortiment och ta marknadsandelar på andra områden än efterrätter. 1965 kom därför Jell-O for salads; fyra nya smaker som imiterade selleri, italiensk salladsmix, tomater och blandade grönsaker. Såhär i efterhand känns det kanske inte jättemärkligt att färgad gelé med sellerismak inte blev någon jättehit i de amerikanska hushållen. Men återigen - man vet inte förrän man testar osv. 😅 Så sent som 2012 lanserade jätteföretaget Bic ovan produkt: Miss Bic, Pennor för kvinnor. Yes. Läs det igen - PENNOR FÖR KVINNOR. 🙊 De hade en svängd kropp, som skulle göra det...lättare för kvinnofingrar att greppa dem kanske? Kanske de dummaste tilltag man någonsin hört talas om, men är man väldigt väldigt VÄLDIGT sugen på att kunna kränga mer till just kvinnliga kunder kanske det är sånt här man hittar på i ren desperation.Har svårt att förstå att den här produkten kom så långt att den faktiskt producerades och lanserades. Pennor för kvinnor? Fanns det INGEN kvinna i hela ledet från idé till marknadsföring som kunde förklara vilken idioti detta var? Eller en man med hjärna? Pennor för kvinnor är väl ungefär lika användbart som kuvert för män. Megaföretagens megaföretag Coca-Cola har också gjort en hel del missar i sin jakt på ökad profit. 1985 förlorade Coca-Cola marknadsandelar till Pepsi Cola (vars dryck var sötare). De gjorde därför om sitt ursprungliga recept och lanserade "New Coke". En total flopp (Coca-Cola ska liksom smaka...Coca-Cola tyckte konsumenterna), och endast 79 dagar efter lansering drogs hela satsningen tillbaka, och produkten slutade säljas. Pepsi har gjort sin fair share av misstag de med förstås. Vad sägs om 1989 års försök att lansera "Pepsi AM": En läsk att dricka på morgonen - för de som inte tyckte att kaffe eller te gjorde jobbet. Precis som Bics kvinnopennorssatsning känns det liksom lite som att gå över ån efter vatten att lansera "morgonläsk". Kanske ska tipsa Arla om att paketera "kvällsmjölk" lite fräsigt, för att öka på nästa års vinst? På 90-talet var moralpaniken i USA över ungdomars eventuella droganvändande vansinneshög. Har dock läst någonstans att de antidrogkampanjer som konstant kördes på teve och radio under de här åren lockade in mångt fler ungdomar i droganvändning än de avskräckte, eftersom unga som aldrig skulle kommit på tanken att knapra piller eller röka gräs helt plötsligt matades med konstant info om hur farligt (läs: coolt & spännande på ungdomsspråk) droger var, och därmed testade 🙃. (Har ingen källa på detta så ta det med en nypa salt, men tycker det ligger viss logik i resonemanget.)Hursom - en av alla insatser för att övertyga unga om hur lökigt det var att knarka var ovan "Too cool to do drugs"-pennor. Som dock fick dras in när man upptäckte att budskapet liksom...förändrades när pennan behövde vässas. Fler exempel hittas hos The Failure Museum! ☀️Läs också:Saker jag provat på sistone - bra och dåliga!Klicka gärna på hjärtat så jag vet vilka inlägg ni gillar bäst. 💓