I dag åker jag till Barcelona - TACK FINA NI för alla tips, både här och på Instagram. Lovar att dela vidare det vi testar. 🫶🏻 Som ni vet är jag sjukt flygrädd, så jag undviker flygplan så mycket jag bara kan. Men i dag är det dags, och jag har redan mått bökigt över det ett par dagar. Som självhjälp plockade jag därför fram en bok jag köpte för några år sen som faktiskt hjälpt mig med min rädsla, och läser om valda stycken igen. Det är den här boken: Cockpit Confidential av Patrick Smith. Patrick Smith har flugit kommersiella flyg i egenskap av pilot i en herrans massa år, och boken är så bra för att den går igenom och förklarar i stort sett ALLT som flygrädda är rädda för. 🙏🏻 Älskar att han redan i det första kapitlet går igenom min allra främsta fundering och rädsla - HUR SJUTTSINGEN GÅR DET EGENTLIGEN IHOP ATT DESSA STÅLBJÄSSAR ENS KAN KOMMA UPP I LUFTEN OCH HÅLLA SIG DÄR?! 🙈 Patrick Smith går igenom fysiken bakom, och förklarar det på ett enkelt sätt. Dessutom har han ett väldigt humoristiskt språk, så även när det handlar om svåra saker är tonen lättsam. Fnittrade flera gånger när jag läste den här boken. Något jag uppskattar. Kanske särskilt när man läser om sånt som man är rädd för. Han går också igenom turbulens (min värsta skräck) på ett väldigt pedagogiskt sätt som gör att man förstår att det inte på något sätt är farligt (förutom om man inte sitter fastspänd och trillar i planet). Han går också igenom mängder med statistik, som gör det väldigt tydligt hur säkert det faktiskt är att flyga, om man jämför med i princip alla andra sätt att resa på. Sätter man antalet resande (omkring 100 000 flyg lyfter i snitt i världen över varje dag) i relation till de olyckor som sker (varav väldigt få innebär dödsoffer) är flyget överlägset säkrast. Och en disclaimer här nu då - jag skriver såklart inte detta för att uppmuntra till flygande, jag skriver det för att lugna er andra flygrädda. För jag vet att ni är många. Intressant är också att den dödligaste flygolyckan som någonsin skett faktiskt inte skedde i luften. Utan på marken, när två flygplan kolliderade på landnings/startbanan på Teneriffas Los Rodeos Airport 1977. I Cockpit Confidential svarar Patrick Smith också på en massa frågor som i alla fall jag har funderat över. Till exempel om ett plan kan fortsätta att (glid)flyga och landa om en eller flera eller alla motorer går sönder (svaret är ja, det har hänt några gånger även om det är extremt osannolikt).Han gör ofta jämförelser som gör det enklare att förstå: ett plan som flyger med hög fart och förlorar motorerna uppe i luften kan jämföras med en bil som kör i nedförsbacke och förlorar sin motor. Bilen slutar inte rulla, och flygplanet slutar inte flyga. Stora plan glidflyger dessutom bättre än små enligt boken, och som sagt har det hänt ett flertal incidenter där en eller flera motorer lagt av under resan pga ex vulkanaska, bränsleskada eller fåglar - men där besättningen landat planet utan några som helst skador på någon inblandad, alt lyckats få igång någon motor igen. Jag uppskattar den här boken enormt mycket, den lugnar. Och så är den sjukt intressant. OCH rolig. Rekommenderar den till alla, oavsett om man är flygrädd eller inte. Patrick Smith står också bakom sajten AskThePilot.com där man snabbt får svar på frågor om turbulens t ex. Spana in den också, ni som känner ett behov. ❤️Nästa inlägg hoppas jag blir ett gäng mysiga bilder från Barcelona. 💫 Känns så konstigt att resa utan barnen. Att INTE packa paddor, hörlurar, pyssel, vagnar, bilkuddar etc osv. Nu är det BARA mina grejer som ska med. Skönt på en massa sätt såklart, men känns också märkligt. Vi hörs snart! 💓